Droomstart SJR in nieuwe productieloods.

Rotterdam 6 juli 2016 – Tankbouwer SJR heeft de opdracht ontvangen voor de bouw van 6 nieuwe opslagtanks voor de uitbreiding van de Botlek Tank Terminal (BTT). De tanks worden gebouwd in de nieuwe SJR-productieloods op het RDM-terrein in Rotterdam. Direct na de oplevering van de productieloods, half juli 2016, start de bouw van de tanks met een gegarandeerde doorlooptijd van 35 weken. De tanks zijn onderdeel van een ruime verdubbeling van de capaciteit van BTT van 200.000 m³ tot 467.000 m³.  

De nieuwe productieloods van SJR is volledig ingericht voor full service off-site bouw van opslagtanks. Alle werkzaamheden worden onder geconditioneerde omstandigheden uitgevoerd; van het constructiewerk en de coating tot de installatie van de brandbeveiliging. Tanks die in een productieloods zijn gebouwd hebben een superieure kwaliteit, omdat de bouw-, las-, isolatie- en coatingwerkzaamheden onder ideale omstandigheden worden uitgevoerd.

Ook het transport van de tanks van het RDM-terrein tot de uiteindelijke plek op de terminal van BTT is volledig bij SJR in eigen beheer. Robert Sloot, algemeen directeur van SJR, zegt over het contract: “Wij zijn bijzonder trots dat we direct na oplevering van de nieuwbouwloods voor een gerenommeerde partij als BTT tanks gaan bouwen. We waren natuurlijk overtuigd van de potentie van de nieuwe locatie, maar dit is wel de droomstart waar we op gehoopt hadden.”

 

De order van BTT bestaat uit 6 tanks met een inhoud van elk 10.000 m³, een diameter van 19 meter, een hoogte van 38 meter en gewicht van 260 ton. Robert Sloot: “Doorslaggevend voor BTT om de opdracht aan ons te geven is dat wij de bouw volledig off-site kunnen realiseren. Wij werken vanuit het hart van de Rotterdamse haven in een volledig geconditioneerde omgeving waardoor weersomstandigheden geen invloed hebben op de doorlooptijd. Daarnaast wordt de overlast op de terminal tot een minimum beperkt, omdat alle voorbereidende werkzaamheden buiten het terrein van de opdrachtgever plaatsvinden. Uiteindelijk leidt dit tot aanzienlijke kostenbesparingen en zijn de opgeleverde tanks van de allerhoogste kwaliteit.”

De Botlek Tank Terminal is sinds december 2011 operationeel in de haven van Rotterdam en in 2014 is het terrein met 5 hectare uitgebreid. In de nieuwe tanks gaat benzine en diesel opgeslagen worden. Charles Smissaert, directeur BTT: “Voor de uitbreiding van de terminal hebben we met de eindklant een strikt tijdschema opgesteld. Met het bouwen van 6 tanks off-site vinden de civiele werkzaamheden op de terminal en de mechanische werkzaamheden aan de tanks tegelijkertijd plaats. Hierdoor verwachten we een tijdwinst van 3 maanden en zijn de tanks sneller operationeel. Bovendien voorkomen we bouwwerkzaamheden bij ons op de terminal.

Tanks van de toekomst.

SJR werkt met de nieuwste productiemethodes en neemt opdrachten turn-key aan. De werkprocessen worden steeds verder geautomatiseerd, zoals bijvoorbeeld met lasrobots.

De BTT-tanks worden voorzien van inwendige aluminium drijvende daken, zodat emissies vanuit het product worden voorkomen. SJR en BTT hebben veiligheid en milieu hoog in het vaandel staan. De tanks worden gebouwd conform de NEN-EN 14015:2005 normering.

SJR Group.

Bij SJR, een dynamisch bedrijf met meer dan 50 jaar historie, staan we niet stil. De afgelopen jaren groeiden wij uit tot allround tankbouwer voor onder andere de petrochemische industrie en tuinbouw. Onze ‘core business’ is het ontwikkelen, produceren, isoleren en onderhouden van opslagtanks. Dit doen we op locatie bij klanten, maar ook in onze nieuwe state-of- the-art productielocatie op het RDM-terrein in Rotterdam.

Botlek Tank Terminal.

De Botlek Tank Terminal (BTT) ligt centraal in de haven van Rotterdam en exploiteert momenteel 34 opslagtanks. Het bedrijf heeft een gezamenlijke opslagcapaciteit van 200.000m³ : hiervan is 130.000m³ bestemd voor transportbrandstoffen en 70.000m³ voor biodiesel en plantaardige oliën. Deze state-of- the-art terminal, met de juiste faciliteiten en voldoende ligplaatsen aan diep vaarwater, is zeer geschikt voor de overslag en opslag van een gevarieerd pakket natte bulkproducten. Aan de 420 meter lange zeesteiger kunnen twee 115.000 DWT zeeschepen en twee lichters gelijktijdig worden behandeld.