Service Terminal Rotterdam (STR) vervangt tank 106.

Rotterdam, 30 maart 2016. STR gaf SJR Tank Construction de opdracht om tank 106 te vervangen voor een nieuwe opslagtank die aan alle huidige veiligheidsnormen en eisen voldoet. Kortom, een fraaie uitdaging die men bij SJR niet uit de weg gaat.

In een notendop.

Service Terminal Rotterdam (STR) is dé pitstop voor de scheepvaart in het Rotterdams havengebied. STR werd in 2003 opgericht en in 2005 werd het eerste park actief in gebruik genomen. Dat er behoefte was aan een veilige dienstverlening voor de scheepvaart in het Rotterdam havengebied bleek snel. In 2013 opende STR haar tweede tankpark en verhoogde haar opslagcapaciteit met 175.000 m³.

State of the art technologieën zorgde destijds voor een groei in flexibiliteit en met deze vervanging zal de hoge mate van hun serviceverlening veilig worden gesteld. Dat beide ondernemingen de behoefte delen om te innoveren zal voor de branche geen verrassing meer zijn. Het verhoogde risico van de maritieme service locatie en de ruime praktijkervaring waren doorslaggevend en bezorgde SJR Tank Construction de opdracht.

 

Tank specificaties TK-106.

  • Bouwmethode : geconditioneerd
  • Design code : NEN-EN 14015: 2004
  • Volume : ca. 2.463 m³
  • Diameter inwendig : 14.000 mm
  • Cilinderhoogte : 16.000 mm

Plaatsing STR tank

Het project.

SJR Tank Construction heeft voor dit project de supervisie van alle facetten voor haar rekening genomen dat begon met het verwijderen en off-site slopen van de oude tank. D&S Jacking renoveerde de tankfundatie en SJR Tank Construction verzorgde de engineering en installatie van de tank. De nieuwe tank zal na oplevering aan alle PGS 29 eisen voldoen (o.a. folie in de fundatie en lek detectiesysteem). Na plaatsing van de geschilderde tank zal SJR de product- en dampretourleidingen aanpassen aan de nieuwe situatie, de tank aansluiten en af laten nemen door de Notified Body.