Spectaculaire levering volledig geassembleerde tanks bij HES Botlek Tank Terminal

HES Botlek Tank terminal en SJR Group zijn verheugd te melden dat de laatste offsite gebouwde tank op vrijdag 21 juli vervoerd zal worden naar HES Botlek Tank Terminal. Dit bijzondere transport is de afsluiter van een project waarbij in totaal zeven tanks met een inhoud van ieder 10.000 m3 compleet afgebouwd vanuit de bouwlocatie van SJR Group op de Heijplaat over het water naar HES Botlek Tank Terminal (HBTT) worden vervoerd.

Het bouwen en leveren van deze tanks maakt deel uit van een overkoepelend project waarbij de tankopslagcapaciteit van HBTT meer dan verdubbeld wordt van 200.000 m3 naar 477.000 m3. De uitbreiding heeft een flinke boost gekregen met de levering van in totaal zeven volledig geassembleerde tanks. Zeven van de 15 nieuw te bouwen tanks worden bij SJR Group op de Heijplaat gebouwd en vervolgens per stuk door de drijvende bok Matador 3 naar HBTT vervoerd. Daar worden de tanks op de eerste fundering gezet en vervolgens met speciale trailers (SPMT’s) naar hun plaats gereden. De zeven tanks van 10.000 m3 zijn 36 meter hoog, hebben een diameter van 19 meter en wegen circa 250 ton per stuk. Voor een groot gedeelte van deze uitbreiding is reeds een meerjarig contract afgesloten.

“De samenwerking met SJR Group is zeer goed verlopen. De tanks zijn conform afgesproken tijdslijn en binnen budget geleverd. Deze soepele samenwerking heeft zeker bijgedragen aan het doel van HBBT om een zeer efficiënte infrastructuur aan onze klanten te kunnen bieden,” aldus Charles Smissaert, general manager van HBTT.

Robert Sloot, eigenaar van SJR Group: “Doorslaggevend om de opdracht aan ons te geven was dat wij de bouw volledig off-site kunnen realiseren. Wij werken vanuit het hart van de Rotterdamse haven in een volledig geconditioneerde omgeving, waardoor weersomstandigheden geen invloed hebben op de doorlooptijd. Daarnaast wordt de overlast op de terminal tot een minimum beperkt omdat alle voorbereidende werkzaamheden buiten het terrein van de opdrachtgever plaatsvinden. Uiteindelijk leidt dit tot aanzienlijke kostenbesparingen en zijn de opgeleverde tanks van de allerhoogste kwaliteit.”

De laatste van de zeven tanks zal op vrijdag 21 juli worden vervoerd. Een spectaculair gezicht. Geïnteresseerden kunnen dit bijzondere vervoer ook vanaf de waterkant voorbij zien komen.

Vanaf de eigen kade van SJR, aan de Gieterijweg 31, zal de Matador 3 van Bonn & Mees volgens planning om 8:00 uur vertrekken en vervolgens naar HBTT varen in de Botlek.

Over HBTT: HES Botlek Tank Terminal (HBTT) B.V. is strategisch gelegen in de haven van Rotterdam. De state-of-the-art infrastructuur van de terminal beschikt over een groot aantal ligplaatsen voor schepen met een grote diepgang en faciliteiten voor de op- en overslag van een grote verscheidenheid aan vloeibare bulkproducten. Aan de 420 meter lange zeepier kunnen tegelijkertijd twee zeeschepen van maximaal 115.000 DWT en twee binnenvaartschepen worden bediend. De capaciteit van de terminal wordt meer dan verdubbeld van 200,000 m3 naar 477.000 m3. De capaciteit is verdeeld in 407.000 m3 voor de opslag van schone petroleumproducten en 70.000 m3 voor biodiesel en plantaardige olie. HBTT heeft plannen voor een verdere uitbreiding van 137.000 m3 tot een totale opslagcapaciteit van 614.000 m3. Ga voor meer informatie over HBTT naar: www.btt-rotterdam.nl

Over SJR: SJR is een dynamisch bedrijf met meer dan 55 jaar historie. De afgelopen jaren groeiden wij uit tot allround tankbouwer. Onze ‘core business’ is het produceren, isoleren, onderhouden, repareren en modificeren van opslagtanks en procestanks. Dit doen we bij klanten op locatie maar ook op onze huidige productielocatie op het RDM-terrein in Rotterdam. In onze moderne productielocatie met kantoor in de Rotterdamse haven kunnen tanks tot een diameter van 24 meter en een hoogte van 32 meter gebouwd worden. Op de kade is de hoogte uiteraard ongelimiteerd. Tanks hoger dan 32 meter worden dan inpandig in twee delen gebouwd en op de kade gemonteerd.
SJR gaat het tankbouwproces aanzienlijk verbeteren door de inzet van geavanceerde apparatuur en robots. Door slim gebruik te maken van innovaties, nemen de kwaliteit en duurzaamheid van de tanks toe. De gunstige ligging van de productieloods aan het water maakt het gemakkelijk om de tanks over de hele wereld te verschepen. SJR werkt nauw samen met degelijke partners, partijen die uit de voeten kunnen met bijzondere vracht. De afgelopen jaren hebben wij regelmatig speciale tanktransporten georganiseerd naar klanten in binnen- en buitenland.

Over HES: HES International B.V. is een van de grootste onafhankelijke aanbieders van op- en overslagcapaciteit in droge en natte bulk in Europa. Onze terminals bevinden zich op de beste locaties van de belangrijkste havens van Europa. Het is ons doel om een van de marktleiders op de Europese tankterminalmarkt te worden. We streven deze ontwikkelingen voornamelijk na door het uitbreiden en herinrichten van bestaande terminals alsmede het ontwikkelen van projecten op nieuwe locaties, overnames van bestaande terminals en het transformeren van voormalige olieterminals en raffinaderijen naar tankterminals. HES International B.V. ontwikkelt een tankterminal voor de op- en overslag van olieproducten en biobrandstoffen op de Hartelstrook, aan de zuidzijde van de Mississippihaven op Maasvlakte 1. Deze terminal zal naar verwachting eind 2019 gereed zijn. Terminals van HES International B.V. in de haven van Rotterdam zijn:

  • Botlek Tank Terminal (BTT) B.V. www.btt-rotterdam.nl
  • Europees Massagoed Overslagbedrijf (EMO) B.V. www.emo.nl
  • European Bulk Services (EBS) B.V. www.ebsbulk.nl
  • Rotterdam Bulk Terminal (RBT) B.V. (50% joint venture) rbtrotterdam.com
  • HES Hartel Tank Terminal hesharteltankterminal.eu (project)

Meer informatie over HES International B.V. vindt u op www.hesinternational.eu

Aandeelhouders HES International: Riverstone Holdings LLC en The Carlyle Group