Bijzonder Tank Transport in de haven

Rotterdam, 19 juli 2019 – Een opzienbarend transport over water in de Rotterdamse haven: zes tanks voor opdrachtgever HES Botlek Tank Terminal gingen deze week per drijvende bok van de productiehal van SJR Tank Construction waar ze werden gebouwd naar de terminal waar ze straks voor de opslag van biobrandstoffen dienen. Bekijk de video voor een impressie.

Een dertig meter hoge tank hangend in de nok van een drijvende bok. Het was geen alledaags gezicht, afgelopen donderdag en vrijdag op het water van de Nieuwe Waterweg. In totaal zes tanks legden op deze dagen de route af van tankbouwer SJR Group op Heijplaat naar HES Botlek Tank Terminal (HBTT) in de Botlekhaven.

Drijvende bok

Vervoer over de weg van zulke gevaartes is geen optie, dus gaat het transport over het water. Dat gebeurt met een ‘drijvende bok’, een oersterke, drijvende kraan, in dit geval de HEBO Lift-9. Een beetje power is nodig ook, gezien de 110.000 kilogram die elke tank weegt. Daarna is het anderhalf uur varen naar de HES Botlek Tank Terminal. Hier staat opnieuw een bijzonder voertuig: een Self-Propelled Modular Transporter (SPMT), een gigantische oplegger ondersteund door eindeloos veel wielen. Aangekomen bij hun eindbestemming tilt een rupskraan elke tank op de fundering, waarna ze kunnen worden aangesloten.

Passen en meten

Een logistiek kunststukje, want onderweg moesten de nodige hindernissen worden overwonnen. Dat begon al in de productiehal waar de tanks met een diameter van 12 meter afgelopen maanden in elkaar werden gelast, vertelt projectleider Anne Vonk Noordegraaf van SJR Group. ‘Met hun dertig meter hoogte zijn deze tanks flink aan de maat. Ze pasten dan ook maar net door de deuropening van onze loods. Met de constructie voor het vervoer er omheen, hadden we een paar centimeter speling. Passen en meten dus!’

140 olympische zwembaden

Met de zes nieuwe tanks breidt HBTT zijn tankcapaciteit in één klap met 20.000 kubieke meter uit. ‘Daarmee hebben we straks een totale opslagcapaciteit van 510.000 kubieke meter’, zegt Coen Janssen van HBTT. Ter vergelijking: dat is ongeveer de inhoud van zo’n 140 olympische zwembaden. De nieuwe tanks zijn hard nodig, want de vraag naar opslag in de haven is groot, zegt Coen. ‘Vooral voor biobrandstoffen, waarvoor deze nieuwe tanks zijn bedoeld. De aan- of afvoer gebeurt per schip, truck of trein, waarna wij de ‘natte bulk’ tijdelijk opslaan voor de klant. Het vervolgtransport gaat ook weer over water, weg of per spoor.’

Rotterdamse tankbouwer

Bij het ontwerp van de tanks is speciaal rekening gehouden met de opslag van biobrandstoffen. ‘Zo bevatten ze een verwarmingsspiraal, waarmee je stolling van de inhoud voorkomt’, legt Anne uit. Nu de tanks eenmaal op hun plek staan, begint SJR Group aan het laatste onderdeel van de oplevering: het aansluiten en testen van de tanks. ‘Dat doen we met water, waarbij we onder andere letten op lekkages en scheefstand.’
Is dat proces eenmaal afgerond, dan zijn de tanks klaar voor gebruik. ‘

Ze staan pal langs de snelweg – ik zal er straks met genoegen naar kijken als ik er langs rijd’, besluit Anne: ‘Een mooi reclamebord voor ons als Rotterdamse tankbouwer.’

Bron: Port of Rotterdam – Havenkrant Online
https://www.portofrotterdam.com/nl/havenkrant/havenkrant-online-extra/bijzonder-tanktransport-in-de-haven